Revenirea Coroanei de Oţel în stema de stat a României este un fapt cultural în primul rând. Nu putem să nu ne bucurăm că într-un sfârşit şi politicul a înţeles că acest simbol nu ţine atât de ideea monarhică, cât de ideea naţională a românilor.
La 11 iulie 2016, preşedintele Klaus Iohannis a promulgat legea care
readuce coroana pe capul acvilei de pe stema României. După mai bine de 25 de
ani în care politicienii au tergiversat în fel şi chip acest gest de
normalitate. Coroana de Oţel este un simbol naţional şi a fost turnată din
ţeava unui tun otoman capturat în Războiul de Independenţă din anii 1877-1878.
S-a aflat pe stema României din 1881, anul proclamării Regatului şi până la
abdicarea Regelui Mihai I în 1947. Astăzi, Coroana de Oţel este expusă ca parte
a tezaurului românesc la Muzeul Naţional
de Istorie a României. Am purtat o discuţie cu Silviu Andrieş-Tabac, Heraldistul
de Stat al Republicii Moldova şi specialist recunoscut în cercurile ştiinţifice
din România, despre importanţa acestei repuneri în drepturi.
Florin Hălălău:
Cum vezi reîntoarcerea coroanei pe stema României, aşa cum au şi alte republici
est-europene (Polonia, Serbia, Ungaria şi chiar Rusia)?
Silviu ANDRIEŞ-TABAC: O văd cu ochi buni. Coroana
de Oţel este o parte a patrimoniului nostru spiritual şi heraldic de cea mai
mare vibraţie. Este un simbol autentic şi foarte scump poporului nostru,
invocând jertfa de generaţii adusă pe altarul unităţii şi independenţei
naţionale. Merită toată veneraţia cetăţenilor de azi şi de mâine. Sunt foarte
puţine simboluri heraldice româneşti cunoscute şi recunoscute pe plan mondial
ca fiind primare româneşti, iar Coroana de Oţel este tocmai unul dintre
acestea.
Efortul de repunere a ei
în circuitul de valori naţionale a fost constant de la 1989 încoace, iniţial cu
mai puţin succes, iar acum cu unul aproape total. Şi heraldiştii români,
întruniţi în cadrul Comisiei Naţionale de Heraldică, Genealogie şi Sigilografie
a Academiei Române au pledat, aproape fără excepţii, dintotdeauna pentru
restabilirea Coroanei de Oţel în stema de stat, dar nu au fost auziţi de
politicieni. Este adevărat că nici noi n-am fost prea bătăioşi şi ne-am retras
din câteva polemici care ni s-au părut fără rost. Astăzi apele s-au ales şi
Coroana de Oţel a revenit.
Versiunea artistică
propusă, însă, nu e cea mai reuşită: ni s-a oferit o coroană cam mică şi cam
înghesuită pe un cap de acvilă cam scund, creându-se astfel o disonanţă cu
imaginea concretă a păsării heraldice. Se observă că nu s-a dorit „umblarea” la
imaginea uzuală a stemei în vigoare. Deşi, această modificare era un bun prilej
pentru o îmbunătăţire generală a imaginii grafice (avem exemplul altor ţări ca
Germania sau Regatul Unit care periodic dau viziuni artistice uzuale noi ale stemelor
lor de stat, fără a interveni în blazonul legal din punct de vedre heraldic),
dar şi pentru corectarea unor neajunsuri mai vechi ale stemei de stat. Poate,
însă, nu am dreptate şi chestiunea aceasta nu s-a „copt” încă.
FH: Aşadar există diferenţe între stema actuală şi
cea statuată în 1921.
SAT: Există mai multe, deşi se poate observa cu
ochiul neînarmat că cele două steme sunt într-o legătură organică. Armele
heraldice ale Regatului României au fost stabilite prin Legea nr. 3573 din 23 iulie 1921 pentru fixarea Stemei
Regatului României, întregit cu ţările-surori unite şi au funcţionat în
trei forme: stema mare, adică cea
completă, sub pavilion şi coroană regală, care era folosită în actele statale
emanate de la Rege ,
actele internaţionale şi în alte cazuri speciale din Înalt ordin; stema medie, adică fără pavilionul regal
timbrat cu coroana regală, folosită de armată şi autorităţile statului; stema mică, cuprinzând scutul-bază cu
toate mobilele şi timbrat de „coroana de oţel a României”, folosită în
sigiliile oficiale.
Stema mică – cea de
bază şi ireductibilă din punct de vedere heraldic – era compusă din trei
scuturi, fiecare cu semnificaţia lui. Scutul mare de bază purta în câmp
albastru o acvilă cruciată de aur, cu ciocul şi ghearele roşii, încoronată cu o
coroană regală de aur şi purtând în gheara dreaptă o spadă de argint cu garda
de aur, iar în cea stângă un sceptru de aur, compoziţia fiind definită drept
„acvila României, armele Regalităţii române”. Pe pieptul acvilei era aşezat un
al doilea scut – „scutul mediu” sau în termeni heraldici „scutul peste
tot” – partiţionat în cinci cartiere şi „cuprinzând armele ţărilor surori
unite”, adică stemele Ţării Româneşti, Moldovei (cu Basarabia şi Bucovina),
Banatului (cu vechiul Banat românesc al Severinului), vechiului Mare Principat
al Transilvaniei (cu părţile Crişanei şi Maramureşului) şi Dobrogei. Peste
acest scut mediu broşa un al treilea scut – „scutul mic” sau în termeni
heraldici „scutul peste toate” – care purta „armele Casei domnitoare de
Hohenzollern” (scartelat, de argint şi negru).
Decorurile exterioare
ale stemei Regatului, pe lângă coroana de oţel care timbra scutul de bază, mai
cuprindeau: doi lei de aur în calitate de susţinători, afrontaţi şi stând pe
arabescuri de aur; colanul ordinului „Regele Carol I”; o eşarfă albastră
bordată cu aur şi cuprinzând deviza Casei domnitoare, cu litere de aur: „Nihil
sine Deo”; precum şi mantoul de purpură căptuşit cu hermină şi timbrat de
coroana regală deja arătate.
Stema Românei stabilită
prin Legea nr. 102 din
21 septembrie 1992 privind stema ţării şi sigiliul statului,
grosso-modo a reluat stema mică din 1921, fără coroana de oţel de pe scutul de
bază, fără coroana regală de aur de pe capul acvilei şi fără scutul „peste
toate” cu armele Casei de Hohenzollern. Există şi diferenţe de detaliu,
artistice şi coloristice, datorate viziunii celor care au decis heraldic în
1992.
Acum a fost recuperată
coroana de oţel, dar a fost pusă pe capul acvilei şi nu pe scutul heraldic.
FH: Ce părere ai despre eventuala prezenţă a
stemei pe tricolor?
SAT: Din punct de vedere teoretic, dacă un drapel
cu stemă actual nu este o simplă banieră armoriată, atunci înseamnă că el este
derivat dintr-un alt drapel, identic ca structură şi culori, primar şi fără
stemă. Aş accepta aplicarea stemei pe tricolor numai dacă în locul actualului
drapel de stat al României, urmând anumite uzanţe internaţionale, s-ar
introduce şase însemne vexilare naţionale distincte noi: un drapel civil, un
pavilion civil, un drapel de stat, un pavilion de stat, un drapel de război şi
un pavilion de război. Astfel, de voie de nevoie pe unul sau chiar pe două din
aceste drapele am putea să punem stema ţării, sigur nu pe cele civile care
identifică poporul.
Tricolorul vertical
albastru-galben-roşu românesc şi panromânesc este cel mai vechi dintre
drapelele cu aceleaşi culori, fiind rodul revoluţiei europene de la 1848.
România de azi este moştenitoarea lui de drept. Drapelul Andorrei este din
1866, al Ciadului din 1959, al Republicii Moldova din 1990. Ultimul poartă
stema ţării tocmai pentru a se uni cu şi în acelaşi timp pentru a se deosebi de
tricolorul tuturor românilor şi al României. Mă întreb dacă şi stema de pe
steagul Andorrei nu a apărut din necesitatea de a se diferenţia de drapelul
românesc, care la acel moment deşi nu era suficient de stabilizat din punct de
vedere legal, era totuşi bine cunoscut în spaţiul de cultură franceză şi nu
numai. Iar de la 23 aprilie 1867, după legea dată de noul domn
Carol I, avem tricolorul de la 1848 pe deplin legalizat. Acest act este
unul exemplificator pentru problema care ne interesează azi: la 1867 tricolorul
este unic; armele ţării se pun pe drapelul domnitorului, drapelul armatei şi
pavilionul marinei de război; pe drapelele gărzilor orăşeneşti în locul armelor
ţării se pun însemnele heraldice ale oraşului respectiv şi numărul legiunii;
drapelele autorităţilor civile şi pavilionul de comerţ rămân curate.
Faptul că Ciadul invocă
lipsa unui tricolor românesc fără stemă în uz la data adoptării tricolorului
propriu nu este semnificativ. Din punct de vedere heraldic, un însemn
oficializat cândva nu-şi pierde capacitatea de a identifica posesorul lui
niciodată, nici dacă acesta piere şi nu mai are descendenţi. În cazul
simbolurilor de stat, acestea sunt protejate de ceva vreme la nivel
internaţional, chiar şi după scoaterea din uz.
Dacă România va pune
stema de stat pe drapelul de stat, cum sugerează diferite voci, un copil care
încă nu ştie istoria naţiunilor, dar are cunoştinţe de vexilologie din jocurile
pe care le practică, va înţelege că drapelele de stat ale României, Republicii
Moldova şi Andorrei sunt derivate din drapelul de stat al Ciadului.
În general, mă uit cu
ochi răi la toate iniţiativele de „îmbunătăţire”, „umanizare”, „ajustare” sau
chiar „înlocuire” a simbolurilor naţionale, numai dacă acestea nu emană din
sânul mediului strict profesionist şi dacă într-adevăr nu au ca scop corectarea
unor greşeli istorice sau tehnice.
Simbolurile naţionale,
deşi au nişte autori formali, sunt rodul intelectual colectiv al mişcărilor de
emancipare naţională şi/sau socială ale generaţiilor care le-au înfăptuit,
utilizând aceste însemne. Viaţa le-a scos în prim plan din numeroase soluţii
simbolice contemporane şi le-a consacrat, iar nouă nu ne rămâne decât să le
păstrăm cu sfinţenie. Abia atunci când generaţia noastră va realiza ceva demn
de jertfa înaintaşilor, uimind lumea întreagă (inclusiv Ciadul), abia atunci am
putea umbla la simbolurile naţionale. Dar nici atunci nu cred că merită, căci
oamenii normali îşi caută rădăcini cât mai adânci. Versurile imnului Japoniei
datează din secolul al X-lea...
FH: Cum crezi că ar putea influenţa revenirea
coroanei pe stemă disputa monarhie versus republică, prezentă din ce în ce mai
acut în dezbaterea politică din România?
SAT: Cred că nici în vreun fel. Sigur, ambele tabere îşi vor dezgoli
spadele şi se vor duela ceva timp, etalându-şi argumentele arhicunoscute, dar
primenite cu această ocazie. Presa va vorbi o săptămână-două, până se va
plictisi, iar publicul cel mai larg nici nu va băga de seamă că a existat o
nouă rundă de polemică în problema dată. Revenirea Coroanei de Oţel în stema de
stat a României este un fapt cultural în primul rând. Nu putem să nu ne bucurăm
că într-un sfârşit şi politicul a înţeles că acest simbol nu ţine atât de ideea
monarhică, cât de ideea naţională a românilor. Actul heraldic în discuţie
constituie un pas înainte pe drumul nostru spre o societate normală, liberă şi
cu un viitor clar de care să se bucure toţi cetăţenii României.
Silviu Andrieş-Tabac este născut în 1969 la Chişinău , dar a copilărit
şi studiat în satul Cuhureştii de Sus, raionul Floreşti. Absolvent al Institutului
de Istorie şi Arhivistică al Universităţii de Stat de Studii Umanistice din
Moscova, 1993. Doctor în istorie la Universitatea din Bucureşti, sub coordonarea academicianului
Dan Berindei, 1996. A
fost director adjunct al Arhivei Naţionale a Republicii Moldova şi director
adjunct al Institutului Patrimoniului Cultural al Academiei de Ştiinţe a
Moldovei. Din 2013 este Heraldistul de Stat al Republicii Moldova şi Şeful
Cabinetului de heraldică al Aparatului Preşedintelui Republicii Moldova. A
susţinut în ultimii 20 de ani mai multe cursuri la Universităţile din
Chişinău şi Bucureşti. Membru al Comisiei Naţionale de Heraldică, Genealogie şi
Sigilografie a Academiei Române, membru-fondator şi vicepreşedinte (din 2003)
al Comisiei Naţionale de Heraldică de pe lângă Preşedintele Republicii Moldova,
membru-fondator şi membru al Consiliului ştiinţific (din 1998) al Institutului
Român de Genealogie şi Heraldică „Sever Zotta” din Iaşi, membru-fondator şi preşedinte
(din 1999) al Societăţii de Genealogie, Heraldică şi Arhivistică „Paul Gore”,
Chişinău, membru-fondator al Societăţii Numismatice din Republica Moldova,
membru al Societăţii Numismatice Române, membru al unor societăţi heraldice din
Ucraina şi Rusia. A publicat peste 200 de lucrări ştiinţifice, inclusiv monografiile
„Heraldica teritorială a Basarabiei şi Transnistriei” (Chişinău, Editura
Museum, 1998), „Introducere în heraldică. Noţiuni generale şi întregiri la
armorialul teritorial românesc” (Editura Universităţii din Bucureşti, 2008) şi
„Simbolurile Naţionale ale Republicii Moldova (în colaborare; Chişinău, 2010). Este
autorul a peste 400 de însemne heraldice, vexilologice, faleristice şi
uniformistice înregistrate oficial în Republica Moldova.
Interviu publicat în Observator Cultural nr. 843/2016
Interviu publicat în Observator Cultural nr. 843/2016
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu