skip to main |
skip to sidebar
Povestaşul Andrei Ruse
Acum trageţi-vă răsuflarea adînc şi spuneţi după mine: proza este
povestire! Cuvintele lui James George Frazer i se potrivesc de minune lui
Andrei Ruse şi m-am convins de acest lucru citindu-i cel mai recent roman, Zaraza, apărut anul trecut la Polirom. Îl ştiam un
foarte bun romancier de la Soni, carte ajunsă la
a patra ediţie şi de la Dilăr pentru o zi, romane de cea mai acută
actualitate, în care nimic din ceea ce ne alcătuieşte viaţa de zi cu zi nu a
fost uitat. În Zaraza, Andrei Ruse
abordează o epocă pe care noi, cititorii de astăzi, o ştim doar din auzite sau
citite. Interbelicul românesc, idealizat de mulţi, demitizat de alţii, acum
într-o nouă prezentare, cu bune şi cu rele laolaltă. Povestea vieţii lui
Cristian Vasile, trubadurul Bucureştiului din anii ‘30, ne aduce aproape boema
Capitalei. Ion Pribeagu, admirabilul textier al tangourilor cîntate de
domnişorul Cristian, Ionel Fernic, compozitorul multor şlagăre şi unul dintre
cele mai fermecătoare personaje ale cărţii, Mircea Eliade, Mihail Sebastian sau
Maria Tănase. Intri pe rînd în pielea lui Gheorghe Vasile, tatăl cîntăreţului,
care îl asculta întotdeauna de la o masă mai retrasă, apoi în cea a doamnei
Apostolescu, proprietăreasa din strada Cobălcescu, alungînd domnişoarele prea
insistente. O admiri cu respiraţia tăiată pe Domnişoara Coincidenţă, zbori cu
Ionel Fernic şi roşeşti alături de Rada Moldovan. Trăieşti viaţa lîngă ei şi
eşti fericit. Povestea nu plictiseşte, ritmul este alert,
planurile naraţiunii se împletesc inteligent şi firesc. Mulţi mă vor întreba cât
este adevărat din acest roman şi cât nu, iar eu vă voi spune de pe-acum că
există o împletire continuă între imaginaţia mea şi toate datele exacte şi
evenimentele importante, se destăinuie Andrei Ruse în Epilog. Cert este că
povestea Zarazei va cuceri mulţi cititori, iar Cristian Vasile va redeveni
idolul publicului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu