skip to main |
skip to sidebar
Omul cu fluier
Cine
l-a văzut pe Călin Torsan pregătindu-și instrumentele de suflat înaintea unui
concert, știe cîtă pasiune există în acele gesturi. Așa cum colegii lui de
trupă, Marina Pingulescu, Andrei Bălan sau Alexandru Hegyesi, își acordează viorile și chitarele, Călin parcă își
pregătește copiii pentru școală, asigurîndu-se că arată perfect atunci cînd ies
pe ușă. Se vede că e un mețeriaș.
Spectacolul începe înainte să se audă primele note. Fluierul este pentru el un prieten,
pe care l-ar cinsti oricînd cu un păhărel de răchie sau de lapte bătut, așa cum
a văzut că fac fluierașii de pe la stînele din Ardeal. Omul cu fluier, carte apărută la editura Martor în 2017, nu este
doar o istorie a instrumentelor muzicale cu care omul s-a însoțit prin viață din
zorii antichității sau o istorie personală a muzicantului Călin Torsan. Cartea de față este o excursie minunată
prin toată lumea, de la Istanbul la Nagoya, trecînd prin Hamelyn sau
Maastricht. Este memorabilă întîlnirea cu bătrînul japonez ce construia fluiere,
care încîntat de colecția lui Călin îi trimite băiatului de dincolo de dealuri un instrument ieșit chiar din mîna
lui. Aproape fantastică este și întîmplarea cu orbul din Istanbul a cărui lamentare fermecătoare din fluier îl
duce la câțiva pași de podul peste
strâmtoarea unde, ca două femei curioase, Europa și Asia se înghesuiau să
pipăie metrajul bleumarin al panglicii de apă, fluierătoarea însăilată din două
materiale diferite părea simbolul bun de pus pe efigia cetății. Călătoria
ne poartă și prin literatura română și cea universală, de la poezia populară
pînă la Caragiale, Macedonski, Arghezi sau Bacovia și de la Homer pînă la Rabelais
și Turgheniev. Completarea grafică a textului cu fotografii din Arhiva de
imagine a Muzeului Național al Țăranului Român și cu ștampile și desene alese
de Cosmin Manolache întregește volumul. Îi
știam umorul fin din Ulcele pe uluci,
miniaturile cu smalțul la vedere apărute în 2015 la Casa de Pariuri Literare. Aici
am descoperit pasiunea cercetătorului și a colecționarului de sunete, a omului care
indiferent dacă face muzică sau literatură, o face cu dăruire. Ca să-l întrebi de sănătate, caută omul pe
la casa lui. Dacă vrei să afli despre fluiere, mai nimerit este să le găsești
în cântece. Acest volum nu bate la porți de teama ivărului. N-a întrebat nimic
pe nimeni. Nu este tratat de muzică. Între copertele sale mijesc ochii mai
multor cărți pe unde fluierul și-a nimerit popasul. Aici se poate citi cum s-a
mai scris despre. Omul și trișca lui – sistem. Brânză cu roșii – alt sistem. Nu
mai e loc, adică, de altceva. Se poate, cu fluierul la brâu, răzbi prin veacul
de singurătate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu